Avionica Upgrade

Hier vind je informatie over de avionica upgrade van de PH-GYS in de winter van 2023-2024.

Allereerst, waarom?

  • De huidige instrumenten en avionica zijn verouderd en vragen steeds meer onderhoud.
  • Het onderhouden van conventionele instrumenten wordt daarnaast steeds lastiger en duurder door een beperkte voorraad van onderdelen.
  • Er komt een jonge generatie aan die gewend is te werken met moderne avionica en met de iPad in de hand naar de kist komt om te vliegen.
  • We zien mogelijkheden voor de toekomst met ons vliegtuig voor IFR vliegen door eerst te upgraden naar PBN-enroute (WAAS) en later geheel IFR door er nog een nav/com set bij te voegen wannneer ons budget dat toe laat. Ook ADS-B in/out behoren tot de toekomst mogelijkheden.
  • Aangezien we het gehele instrumenten paneel aanpakken en dus ook de integrale verlichting komt night-VFR vliegen in beeld.
  • We hebben de financiële mogelijkheid!
  • Het zal misschien voor sommigen even wennen zijn, maar het zal uiteindelijk voor iedereen leiden tot nieuw vliegplezier. Zowel voor je iPad als iPhone komt een plek in de nieuwe cockpit!

Hoe is het plan ontstaan?

Hierboven zie je het huidige instrumentenpaneel van de PH-GYS. Duidelijk zijn een aantal instrumenten verouderd of overbodig geworden, zoals de ADF en de DME. Verder is er alweer lang geleden een GNS430 (non-waas) toegevoegd als gps/nav/com set. Deze is best nog wel wat waard op de markt en de opbrengst gaan we wellicht gebruiken om toch ook een nieuwe Garmin nav/com set (GNC255A) toe te voegen zodat we in een keer volledig IFR zijn.

Verder maakt de cockpit een rommelige indruk met veel motorinstrumenten en andere indicaties. Onze kist zal uitgerust worden met een groot G3X scherm met volledige integratie van motorinstrumenten en ander indicaties. Dit heet EIS, Electronic Instrument System. Bijkomend voordeel is dat we de motor per cilinder kunnen monitoren.

Bij het nieuwe ontwerp hebben we gekeken naar 4 elementen:

  • Minimaal PBN, optie voor IFR en ADS-B
  • Onderhoudsvriendelijk
  • Gebruikersgemak
  • Esthetiek

Omdat digitale instrumenten vele malen lichter zijn dan conventionele en daarnaast het kwetsbare vacuüm systeem inclusief pomp kan worden uitgebouwd levert dit ook nog eens een gewichtsbesparing op!

Het nieuwe instrumentenpaneel in detail!

G3X: Zoals je hierboven ziet wordt de G3X het hart van het instrumentenpaneel. Deze zal dan ook (beschermd) onder stroom staan bij het starten van de motor zodat de motorinstrumenten bekeken kunnen worden gedurende de start.

G5: Alle oude instrumenten verwijderen bij deze upgrade kan alleen als er backup instrumentatie is. Hierin wordt voorzien door de G5. Dit instrument bevat alle basis vlieginstrumenten in één. Tevens op een fijne plek voor de instructeur om mee te kijken.

GMA 350c: Dit is het meest uitgebreide Audio Selecteer Panel van Garmin en geeft vele mogelijkheden zoals muziek via blue booth, terugspelen van ATC calls, gescheiden interphone van passagiers en vliegers etc. Om alles goed te laten werken vernieuwen we alle headset jacks en plaatsen we deze voor de passagiers links en rechts bij de armleuningen.

GNC355A: Dit is een combinatie van een WAAS navigator en een com set. Hiermee wordt de informatie op de GPS PBN geschikt. Als je alvast wilt kijken hoe de GNC355 werkt kun je op je iPad een app installeren van Garmin: https://itunes.apple.com/us/app/garmin-gps-trainer/id1454577309.

GSB 15 USB: Speciaal door Garmin ontwikkelde USB A en C laders. Links komt een smartphone holder, rechts een iPad holder. We zullen zorgen dat er mooi korte USB laadkabeltjes aan boord zijn zodat je altijd kunt laden.

Panel light brightness: Deze wordt zodanig gekoppeld dat alle verlichting en ook de Garmin instrumenten tegelijk gedimd kunnen worden. Overigens wordt de belettering op het paneel ook intern verlicht.

FLAP plate: De PH-GYS is ge-upgrade naar een C172P-versie en daarmee is er een restrictie gekomen op het gebruik van Flaps 40 voor de landing. Deze restrictie is nu gerealiseerd met een schroefje en dat vinden wel eigenlijk niet fraai. Daarom gaan wij deze vervangen met een mooi nieuw plaatje.

Optie volledige upgrade naar IFR met toevoeging GNC255A nav/com set:

Naast PBN navigatie biedt deze optie 2 COM sets samen met ILS/VOR ontvangst.

Ten slotte:

Met deze upgrade denken we de PH-GYS op de toekomst voor te bereiden en hopen we dat jullie net zoveel voorpret beleven aan deze informatie als wij dat al doen!